Meteen naar de inhoud
Home » SEO Zoekwoorden

SEO Zoekwoorden

Zoekwoorden

Zoekwoorden (keywords) zijn woorden, of samenstellingen van woorden, die jouw potentiele klanten online gebruiken in een zoekmachine, om jouw producten of diensten te vinden.

De stap ‘zoekwoorden bepalen’ is een super belangrijk onderdeel van SEO en het SEO Stappenplan. Is je bedrijf groot en heb je wat geld te investeren, dan moet je je op het primaire zoekwoord voor jouw bedrijf richten. Later meer over primaire en secundaire zoekwoorden.

Is je marketingbudget niet zo groot, dan kun je op een slimme manier een niche van de online markt te veroveren. Zoekwoorden zijn daarvoor een uitstekend middel.

seo-zoekwoorden

Vissen

De juiste zoekwoorden vinden is hetzelfde als de hengelsport ‘vissen’ uit te oefenen. Oftewel, wil je vis vangen dan moet je het juiste aas gebruiken.

De juiste zoekwoorden vinden voor jouw product of dienst is een proces. Gelukkig zijn er online tools (hulpmiddelen) die we kunnen gebruiken.

Desalniettemin is er niemand die jouw product zo goed kent als jij. Dus met andere woorden: Aan de slag!

Jouw publiek

Ken je jouw publiek en weet je wat ze typen in een browser, als ze jouw product online proberen te vinden?

Primaire zoekwoorden

Eerst even wat noodzakelijke theorie!

Met primaire zoekwoorden bedoelen we jouw allerbeste zoekwoord. Verkoop je schoenen, dan is dat je beste zoekwoord! Verkoop je zonnepanelen, dan is dat je beste zoekwoord.

Helaas is het zo dat al jouw grote concurrenten ook bovenop die primaire zoekwoorden zitten. Zij hebben meer geld en middelen dan jij. Hoe kun je dan toch een stukje online marktaandeel zeker stellen?

Lokale SEO

Een voor de hand liggende niche is jouw woon- of vestigingsplaats, waarvan het erg onwaarschijnlijk is dat jouw concurrenten zich hierop richten. Google heeft een vaste prominente plek voor 5 bedrijven per niche in de zoekresultaten, dus ook als je grote concurrenten hebt in jouw plaats, is er geen nood aan de man.

Als we bovenstaand voorbeeld aanhouden, zou jouw zoekwoord dus kunnen zijn: ‘zonnepanelen zwolle’. Jij hebt dan bij Google een streepje voor, omdat je Zwolle als vestigingsplaats hebt. Op je website heb je keurig je adres ingevuld, dus Google kan zien dat Zwolle echt je vestigingsplaats is.

In SEO termen noemen we dit Local SEO, oftewel Lokale SEO. Je SEO activiteiten richten zich online met dit zoekwoord op de lokale markt.

Secundaire zoekwoorden

Ok, dus als in het voorbeeld ‘zonnepanelen’ een primair zoekwoord is, dan is ‘zonnepanelen zwolle’ een secundair zoekwoord. (In zekere zin is dat natuurlijk onzin, want ‘zonnepanelen zwolle’ is op dat moment voor jouw een primair zoekwoord.)

Zo zijn er meer secundiare zoekwoorden waar de grote concurrenten zich niet op richten.

Nu kun je goed voorbereid op weg naar het volgende onderdeel.

Zoek jouw zoekwoorden.

Bepaal op welke zoekwoorden (keywords) je site gevonden dient te worden. Als kenner en bloedverwant van je website ben jij de enige die deze lijst kan maken.

De woorden die je zoekt hebben nauwe affiniteit met jouw producten en diensten. Schrijf op wat in je op komt. Later kun je de minder belangrijke wegstrepen.

Een lijst van 250 woorden is niet ongewoon. Vraag eventueel hulp van familie of vrienden.

Prioriteer de zoekwoordenlijst

Zet de belangrijkste zoekwoorden bovenaan en werk naar onderen. Dit piramide-model vertaalt zich ook nog eens goed naar de website structuur, dat ook een piramide vorm heeft.

Theorie en Praktijk?

Je hebt nu je eigen zoekwoordenlijst gemaakt. Realiseer je wel dat dit uit jouw hoofd komt en het een theoretische ‘braindump’ is. De volgende stap is om erachter te komen hoe Nederland zoekt. Hoe wordt er geformuleerd als men naar jouw product of dienst zoekt op het internet? Zie dit als een ’theorie en praktijk verschil’ en correctie.

Een goede hulp om te ontdekken hoe Nederland zoekt is ‘Answer the Public‘. Schrik niet van de enge man op de homepage. Deze site biedt een krachtig hulpmiddel voor je om uit te vinden hoe jouw clientèle zoekt.

Zoekwoorden: ‘één-woord’ samenstelling?

Het begrip zoekwoord behoeft een toelichting. Wat mensen intypen in de zoekmachine om jouw product of dienst te zoeken, zijn vaak samenstellingen van 2 woorden, 3 woorden en vaak nog meer. In ieder geval geeft men zelden maar 1 woord in.

Waarom? Omdat dan de resultatenlijst te groot wordt en je niet echt een antwoord op je vraag krijgt. Denk maar eens na over de volgende voorbeelden.

  • Schoenen: 1-zoekwoord voorbeeld.
  • Timberland schoenen: 2-zoekwoorden voorbeeld
  • Timberland winkel in Overijssel: 4-zoekwoorden voorbeeld
  • Ik zoek een schoenenwinkel van het merk Timberland in Zwolle: Ja, vaak typen mensen een hele zin in.

Zoekresultatenpagina (SERP)

Google geeft die websites weer in zijn zoekresultatenpagina (SERP: Search Engine Result Page) welke het meest bij de zoekopdracht passen. Met andere woorden, die websites welke het relevantst zijn voor de zoekopdracht.

Daarom moeten we ook onze eigen website zo relevant mogelijk maken. De autoriteit van de website bepaalt verder de rangorde van die websites op de SERP.

Concurrentie onderzoek

Onze zoekwoordenlijst heeft nog een belangrijke correctie nodig.

Er zijn natuurlijk bedrijven die hetzelfde, of nagenoeg hetzelfde product of dienst voeren als jij. Vaak zijn deze ondernemingen groter met een groter marketing (SEO) budget. Zij practiseren ook SEO en waarschijnlijk op een heleboel dezelfde woorden die jij ook op je lijstje hebt staan.

Slimme SEO marketing

Op een zoekwoord concurreren met deze giganten wordt heel erg prijzig en waarschijnlijk verlies je dan nog in de SERP. Alleen al omdat jij er later aan begint en je dus al behoorlijk wat ‘autoriteit’ achterstand hebt.

Ga geen gevecht aan met de grote jongens om een plekje op de SERP. Er zijn efficiëntere manieren om toch jouw marktaandeel af te snoepen.

De slimme manier van marketing voeren zit in het gebruik van de ‘longtail’ zoekwoorden.

seo-workshop

Wat zijn ‘longtail’ zoekwoorden

Letterlijk vertaald staat dit voor ‘lange staart zoekwoorden’. Het 3de en 4de voorbeeld hierboven over de timberland schoenen zijn lange staart zoekwoorden.

Zoals je je voor kunt stellen zijn er duizenden longtail varianten van ieder zoekwoord. Veel longtail varianten zijn nog niet ontdekt en worden dus nog niet gebruikt. Aan jou de eer om dit gat in de markt aan te boren!

De gratis versie van Ahrefs is een uitstekend zoekwoord hulpmiddel om gewone en ook de longtail zoekwoorden te vinden.

Zoekwoorden prioriteitenlijst

Je hebt nu een goede uitgebalanceerde zoekwoorden prioriteitenlijst want je hebt die aangepast met de bevindingen van:

  • Theorie en Praktijk
  • Concurrentie onderzoek
  • Longtail zoekwoorden

Schrappen van zoekwoorden

Nu is het tijd om opnieuw naar de prioritering van je zoekwoordenlijst te kijken en er goed over na te denken. Je mag de staart van de (samenstellingen van) zoekwoorden schrappen totdat je iets van 100 overhoudt.

Al naar gelang de grootte van je website, moet je lijst wellicht iets meer krimpen. Denk aan ongeveer 2 primaire – en 3 secundaire zoekwoord-samenstellingen per 800 woorden pagina. Is de pagina kleiner dan moet je schrappen in het aantal zoekwoorden van die pagina.

Dit schrappen is ook een SEO actie. Als je je namelijk op relatief teveel woorden per pagina en per website gaat concentreren, dan verwaterd de SEO-waarde van de individuele zoekwoorden.

Verdeel en heers

Leg nu het piramide-model van de gecorrigeerde zoekwoorden en die van de website naast elkaar. In het geval dat je nog een website moest maken, dan is deze zoekwoorden prioriteitenlijst een uitstekende hulp voor het bepalen van website structuur.