Meteen naar de inhoud
Home » SEO Stappenplan

SEO Stappenplan

Het SEO Stappenplan bestaat uit een aantal werkzaamheden die allen ten doel hebben om uiteindelijk de zoekresultaten van jouw website te verbeteren.

  1. Nulpunt
    1. Huidige staat vastleggen
  2. Technische SEO
    1. Wat is technische SEO
    2. Gezondheidstest
      1. HTML, Javascript en CSS
      2. Links en plaatjes
      3. Laadsnelheid en responsive design
    3. Sitemap
  3. Zoekwoorden
    1. Zoekwoorden bepalen
    2. Competitie

1: Nulpunt bepaling

Bepaal het nulpunt, oftewel administreer hoe je website vandaag ‘rankt’ voor jouw zoekwoorden of samenstellingen van zoekwoorden (longtail keywords).

Check na een maand of 2 regelmatig, per zoekwoord, in hoeverre de ranking verbeterd is.

Pas wel op voor teleurstelling, want SEO verbeteringen werken maar langzaam in. Vandaar ook dat je na 2 maanden pas zou moeten beginnen met controleren.

Aan de hand van de resultaten, kan de SEO voor specifieke zoekwoorden verder worden geoptimaliseerd.

zoekwoorden-nulpunt
Zoekwoorden ‘nulpunt’ voorbeeld voor camping

2: Technische SEO

2.1 Wat is technische SEO

Technische SEO refereert aan website -en server optimalisaties, die als doel hebben om de index robots van onder andere Google (Googlebot) te helpen om jouw site effectiever te indexeren.

De eerste horde in de technische SEO is het controleren van de gezondheid van je website.

Want als er fouten in de codering van je website zitten, dan zijn dat minpunten voor je SEO. Hetzelfde geldt als je website niet snel laadt of niet goed laadt op alle soorten mobiele apparaten.

Gebruik de onderstaande online tools voor de controles. Geef de resultaten gelijk door aan je webbouwer om ze te repareren.

Of beter nog, laat maandelijks een dergelijke analyse op je website uitvoeren.

seo-stappenplan

2.2.1 HTML, Javascript en CSS

Bijna iedere website is gebouwd op 3 pijlers, te weten HTML, Javascript en CSS. 97% van alle websites bestaat uit deze elementen.

Na verloop van tijd, met name door het kopiƫren en plakken van nieuwe elementen in je website, ontstaan fouten. Vaak klein, maar ook kleine fouten kunnen grote consequenties hebben voor de weergave van je website.

Gelukkig hebben de browsers een coulant acceptatiekader voor de weergave van je website. Ze corrigeren ze wat ze kunnen voor een goede presentatie.

De browsers kunnen echter de code niet zelf repareren. Dat moet je zelf doen.

Wat is HTML?

HTML staat voor Hyper-Text-Markup-Language. Het is de standaardtaal voor de opmaak van pagina’s bestemd voor het wereldwijde web.

De huidige versie is HTML5.

Wat is JavaScript?

Javascript is een programmeertaal die gebruikt wordt voor complexe functies op je website.

Wat is CSS?

CSS staat voor Cascading Style Sheets. De CSS wordt aangeroepen om je website vorm te geven, zoals lay-out, kleuren en de te gebruiken lettertypen.

W3C tools

Je HTML en JavaScript kun je controleren met deze W3C tool.

Met deze W3C tool controleer je de CSS.

Wie zijn W3C?

De bovengenoemde controle-tools zijn uitgegeven en worden beheerd door W3C.

W3C staat voor het World Wide Web Consortium. W3C is zo’n beetje de bewaker van het internet, in die zin dat ze de open standaard motiveren en verder ontwikkelen. Zij zijn ook de schrijvers van het huidige CSS.

Je vindt hier de visie en missie van W3C.

2.2.2 Images en links op je website

Controleer of je veel te grote plaatjes hebt of gebroken links met deze tool.

Onderaan bij ‘downloadsnelheid van je website’ staat meer info over de grootte van plaatjes.

website-gezondheid

HTTP meldingen

Als iemand in de wereld jouw website leest, dan maakt zijn computer contact met de webserver waarop jouw site gehost wordt.

Een dode of gebroken link meldt de webserver terug met een 404 error code. Je zult misschien een paar 404 (file not found) fouten terugzien in de resultaten van de controle. Herstel ze gelijk.

Andere HTTP status meldingen:

  • Code 200 – OK
  • Code 301 – Permanent Redirect
  • Code 302 – Temporary Redirect
  • Code 500 – Internal Server Error
  • Enzovoort.

2.2.3 Laadsnelheid en responsive design

Laadsnelheid van je website op web en mobiel

Controleer hier of je website wel snel laadt en goed ‘in de groene zone’ scoort. Zogenaamde ‘logge’ websites laden langzaam. Dit is niet gebruikersvriendelijk waarvoor Google je website minpunten zal geven.

De oorzaken van een traag ladende website kunnen onder andere fouten in de codering zijn of veel te grote plaatjes.

Het plaatje bovenaan deze pagina is gecomprimeerd en is nu 67k. Het plaatje was eerst in PNG formaat en 200k. Nu zijn ze in JPEG omgezet en 3x zo klein.

Hier kun je online je JPEG laten comprimeren.

Weergave van je website op mobiel

Controleer of het responsive design van je website in orde is. Responsive design regelt de correcte weergave op alle apparaten, zoals mobiele telefoon en tablet.

Responsive design: De lay-out van je webpagina past zich aan op de beschikbare ruimte waarop het wordt gepubliceerd. Op een mobiel bijvoorbeeld, worden de plaatjes kleiner, net zoals de lettergrootte.

De WordPress CMS heeft dit allemaal al geregeld voor je.

2.3 Wat is een Sitemap?

In een Sitemap worden de locaties (links) van je pagina’s bijgehouden en weergegeven. Ten behoeve van het indexen en categoriseren van je website zoekt de Googlebot hier als eerste naar.

Integreer de Sitemap in je website en plaats de tekst-link in je footertext.

Genereer hier je Sitemap.

Als je een WordPress site hebt, dan genereert je SEO plug-in de Sitemap automatisch voor je.

–> Stap 3: Zoekwoorden

“The best place to hide a dead body is on the second page of the Google searchresults.”

Anonymous